שישה צעדים לשליטה רגשית / אנתוני רובינס "להעיר את הענק שבפנים"

קיימים שישה צעדים שאנו יכולים לנצל במהירות רבה על מנת לשבור את הדפוסים המגבילים שלנו, להפיק תועלת מהרגש, ולהיערך כך שבעתיד נוכל להפיק את הלקח המרגש ולהתנער מהכאב במהירות רבה יותר.
צעד ראשון: זהו את רגשותיכם האמיתיים:

שאלו את עצמכם: "מה אני מרגיש כרגע"?. אם מחשבתכם הראשונה היא: "אני מרגיש כעס", התחילו לשאול את עצמכם "האם תחושתי האמיתית היא באמת כעס"? או אולי מדובר במשהו אחר?, אולי תחושתי האמיתית היא כאב? או אולי אני מרגיש כאילו החמצתי משהו?. הקדישו רגע לזיהוי רגשותיכם האמיתיים ולבחינת תחושותיכם, על מנת להפחית את העוצמה הרגשית שאתם חווים ולהתמודד עם המצב בצורה קלה ומהירה יותר.

צעד שני: הכירו ברגשותיכם והעריכו אותם, מתוך ידיעה כי הם תומכים בכם:
לעולם אינכם רוצים להציג את רגשותיכם כשגויים.
הרעיון כי תחושה כלשהי שאתם חווים היא "לא בסדר" היא דרך אדירה להרוס את התקשורת הכנה עם עצמכם, וכן עם אחרים. היו אסירי תודה על כך שיש חלק במוחכם השולח איתות של תמיכה, וקריאה לפעולה על מנת לגרום לכם לשנות את האופן, שבו אתם תופסים היבט כלשהו של חייכם או את פעולתכם.נועו לעבר פתרונות פשוטים.
כל מה שאתם מתנגדים לו נוטה להתמיד. טפחו תחושה של הערכה כלפי כל רגשותיכם, וכילד הזקוק לתשומת לב, תגלו כי רגשותיכם "נרגעים" באופן מיידי כמעט.

צעד שלישי: גלו סקרנות בנוגע למסר אשר מנסה רגש מסוים להעביר לכם:
אם תכניסו את עצמכם להלך רוח, שבו אתם חשים סקרנות בנוגע ללמידת דבר כלשהו, תקטעו מיד כל דפוס רגשי, ותוכלו ללמוד רבות על עצמכם.
סקרנות מסייעת לכם להשתלט על הרגש, להתמודד עם האתגר, ולמנוע אותה בעיה מלהתרחש בעתיד.
להלן 4 שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם על מנת לגלות סקרנות בנוגע לרגשותיכם:
מה אני באמת רוצה להרגיש?
במה עלי להאמין על מנת להרגיש כפי שהרגשתי?
מה אני מוכן לעשות על מנת ליצור פיתרון ולהתמודד עם כך ברגע זה?
מה אוכל ללמוד מכך?
כאשר תפתחו סקרנות בנוגע לרגשותיכם, תלמדו אבחנות חשובות בנוגע אליהם, לא רק היום, אלא גם בעתיד.

צעד רביעי: פתחו ביטחון:
עליכם לפתח תחושת ביטחון כי תוכלו להתמודד עם רגש זה מיד. הדרך המהירה הפשוטה והיעילה ביותר היא לזכור זמן שבו חווינו רגש דומה ולהבין, כי כבר התמודדנו בהצלחה עם רגש זה בעבר, יש לכם כבר אסטרטגיות לאופן שבו תוכלו לשנות את מצביכם הרגשי. אם כן, עצרו והיזכרו בזמן שחוויתם אותו וכיצד התמודדתם. מה עשיתם? האם שיניתם את תפיסותיכם? האם נקטתם בפעולה חדשה כלשהי?
אם אתם חשים מדוכאים, לדוגמא, והצלחתם לשנות את מצביכם בעבר, שאלו את עצמכם, "מה עשיתי אז"? – לאחר שתבצעו מספר אבחנות בנוגע לפעולות שבהן נקטתם בעבר, חזרו על אותן פעולות כעת, ותגלו כי אתם מפיקים תוצאות דומות.

צעד חמישי: ודאו כי תוכלו להתמודד עם הרגש לא רק היום, כי אם גם בעתיד:
רשמו על דף 3-4 דרכים נוספות שבעזרתן תוכלו לשנות את תפיסתכם כאשר איתות פעולה מתעורר, או דרכים אשר יאפשרו לכם לשנות את האופן שבו אתם מבהירים את רגשותיכם או את צורכיכם, או דרכים אשר בעזרתן תשנו את הפעילות שאתם נוקטים במצב מסויים זה.

צעד שישי: חושו התרגשות, ונקטו בפעולה:
כעת, כאשר סיימתם את חמשת הצעדים הראשונים: זיהיתם את רגשותיכם האמיתיים, הערכתם את הרגש במקום להיאבק בו, פיתחתם סקרנות בנוגע למשמעותו האמיתי והלקח שהוא מציע לכם, למדתם ממנו, הבנתם כיצד לשנות את מצביכם באמצעות חיקוי אסטרטגיות מוצלחות מהעבר להתמודדות עם הרגש, ערכתם חזרות לקראת התמודדות עם מצבים עתידיים ופיתחתם תחושה של ביטחון, הצעד האחרון הוא מובן מאליו:
פתחו תחושה של התרגשות ונקטו בפעולה, חושו התרגשות בנוגע לעובדה כי ביכולתכם להתמודד בקלות עם רגש זה, ונקטו פעולה מיידית על מנת להוכיח כי התמודדתם איתם. אל תישארו תקועים ברגשות המגבילים שאתם חווים. הביעו את עצמכם באמצעות שימוש בחזרות הפנימיות אשר ערכתם על מנת ליצור שינוי בתפיסותיכם או בפעולותיכם.

בעזרת 6 צעדים פשוטים אלה, תוכלו להשתלט כמעט על כל רגש המתעורר בחייכם.
אם תמצאו את עצמיכם מתמודדים עם אותו רגש שוב ושוב, תסייע לכם שיטת 6 הצעדים לזהות את הדפוס ולשנותו בתוך תקופת הזמן הקצרה ביותר.
ככל שתרבו ליישם את השיטה, היא תהפוך להיות קלה יותר לשימוש, ובתוך זמן קצר תגלו, כי אתם מנווטים ללא בעיה באזורים שאותם ראיתם בעבר כשדות מוקשים רגשיים.
זכרו, הזמן הטוב ביותר להתמודד עם רגש הוא הרגע שבו אתם מתחילים לחוש בו לראשונה. קשה הרבה יותר לקטוע דפוס רגשי כאשר הגיע לשיאו. השקפת העולם שלי היא "להרוג את המפלצת בעודה קטנה:.
השתמשו בשיטה זו במהירות, מיד כאשר מכריז איתות הפעולה על נוכחותו, ותגלו כי אתם מסוגלים להתמודד במהירות עם כל רגש כמעט.