השדונים

הם דימוי לדחפים, יצרים, רגשות ודפוסי התנהגות וחשיבה, שכאשר הם "משתלטים" עלינו, הם מובילים אותנו להתנהג / להרגיש באופן שפוגע באדם עצמו או בסביבה שלו. השימוש במושג "שדון" מאפשר להתבונן על היבטים אלו כחלק ממני, באופן מרוכך ופחות מאיים. כך נסללת הדרך ליצירת דיאלוג עם היבטים הנחווים כשליליים, לקיחת אחריות עליהם וחיזוק היכולת לשנותם ולהתמירם לכוחות חיוביים.
תהליך זה מסייע לשינוי מחשבות אוטומטיות שליליות, ומאפשר "ריפריימינג" {להתבונן מזוית הפוכה}את יכולת הבחירה בין אלו לאלו. מסייע לעקוף הגנות, לדבר על רגשות ולשתף בתכנים רגשיים מורכבים.

בכל אחד מאיתנו מסתתרים "שדונים" המשפיעים על רגשותינו, קריאת המציאות שלנו, והתנהגותנו. לדוגמא: "שדון הפחד" שמונע להעז להתנסות ולפרוץ מחסומים, "שדון הביקורת" שמפעיל שיפוטיות פנימית פוצעת ואכזרית לפעמים, "שדון ההקטנה העצמית" שמוביל אותנו לא להאמין ביכולותינו וכישורינו, "שדון העשייה– אדון אין-זמן" שגורם לנו לרוץ מסביב לזנב של עצמנו בלי יכולת לעצור ולהירגע….
כל עוד השדונים סמויים מהעין – הם מנהלים את רגשותינו והתנהגותנו "מהמחתרת". אולם כאשר אנחנו לומדים לגלות אותם: לזהותם וליצור איתם דיאלוג, להבין מה הדרישות שלהם מאיתנו ולפתח דרכים להתיידד איתם או לשלוט בהם – אנו רוכשים מפתח רב עוצמה לשינוי וחופש פנימי.

תהליך זה יכול לסייע להתמיר כוחות נפשיים מעכבי צמיחה, ולהפכם ל "כוחות הקסם של הלב":
בכל אחד מאיתנו חבוי שלל גדול של כוחות נפשיים של צמיחה, ריפוי והתפתחות. לדוגמא:
"הכח להמציא וליצור","הכח להיות מלך ולא קורבן", "כח הסבלנות", "הכח להתאושש אחרי משבר" "כח היוזמה" ועוד..

פעמים רבות הגישה אל כוחות אלו חסומה מסיבות שונות. לעיתים אנו מכירים טוב יותר את השדונים בנפשנו ופחות מודעים לכוחותינו החיוביים…. ההכרות עם "כוחות הקסם" היא כלי נפלא להעצמה, לשיקום הביטחון והדימוי העצמי, המעודד בקרה ווויסות (כוחות האגו), ואת היכולת להשתמש במשאבים נפשיים. המפגש המודע עם השדונים וכוחות הקסם – משפר את היכולת ליצור דיאלוג בין קולות פנימיים שונים, לשיתוף ועיבוד רגשי, להגברת המודעות העצמית, והעצמת החוסן הנפשי.

הקלפים
ארץ יצורי הנפש: כוחות הקסם והשדונים שבלב
נוצרו ע"י אפרת מעיין: פסיכולוגית קלינית, פסיכותרפיסטית יונגיאנית ומטפלת בעזרת בע"ח

"ארץ יצורי הנפש" הוא כלי טיפולי ייחודי, שפותח במשך שנים של ניסיון קליני מתוך עבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם מגוון גילאים. כלי זה זה נועד לסייע לילדים, מתבגרים ומבוגרים במסע ההתפתחות הנפשי שלהם, לשפר את המודעות העצמית, להבין ולבטא טוב יותר את עצמם, לחזק את הדימוי העצמי ואת היכולת לוויסות רגשי והתנהגותי.
הקלפים פותחו בהשראת התאוריה היונגיאנית, רעיון ה"החצנה" של מיקל ווייט, הגשטאלט והטיפול הקוגנטיבי CBT. השימוש בהם מסייע למטפלים ומאמנים בעבודה טיפולית עם ילדים ומבוגרים , בהנחיית קבוצות ומפגשי צוותים והדרכות. הוא מאפשר העמקה של היכולת להכיל ניגודים, ליצור דיאלוגים פנימיים, להתבונן על הגורמים המעכבים והחוסמים כמו גם על הכוחות מעודדי הצמיחה שבנפש ולחזק את יכולת הבחירה בין אלו לאלו. מסייע בדיבור על רגשות ושיתוף בתכנים רגשיים מורכבים. הטכיקה נובעת מאמונה עמוקה באיכויות המרפאות וביכולות הצמיחה החבויות בתוכנו, ומעודדת חיבור לאיכויות אלו.

כמו כן, הקלפים מהווים כלי עבור הורים ומחנכים שתורם לבניה ולחיזוק של כוחות האגו, ע"י כך שהילד לומד להכיר את הדחפים והרגשות המניעים את התנהגותו ולרכוש שפה רגשית המעודדת יותר שליטה עליהם. כתוצאה מכך, הוא מפתח כלים שעוזרים לו להתגבר על פחדים והתנהגויות הרסניות, להתמודד טוב יותר עם בעיות משמעת וללמוד איך להפוך חולשה לכח.
קלפי "ארץ יצורי הנפש" מתאימים גם להעשרת השיח המשפחתי בין הורים לילדיהם.
הכלי מבוסס על עבודה מטפורית, מתוך הכרה בכוחה של המטפורה להעלות תכנים לא מודעים אל המודע, לעקוף הגנות ומחסומים ולשנות את האווירה הרגשית. השימוש במודל מאפשר מגע והבעה של תכנים רגשיים קשים, חולשות וכאבים, באופן לא מאיים ובדרך משחקית והומוריסטית. לכן הוא מעודד הבעה רגשית פתוחה ושיתוף במצבים ותכונות המעוררים בדרך כלל בושה וקושי להודות בהם.
במקביל, הכלי מאפשר הכרה, שיום ולקיחת בעלות על תכונות והיבטים חיוביים הקיימים בנפשו של המשתמש בו, ומסייע בבנייה של האמונה בעצמו וביכולתו לגייס משאבים להתמודדות והתפתחות.
המגוון הגדול של אפשרויות שקיים בקלפים, מאפשר לכל אדם בכל גיל למצוא היבטים שונים שהוא מתחבר אליהם, ומקל על ביטוי מילולי של העולם הפנימי.

כוחות הקסם של הלב
הם הכוחות של האגו והכוחות המרפאים והמכוונים שבנפש, המאפשרים לאדם להתמודד מול קשיים חיצוניים ופנימיים ומדרבנים אותו להתפתחות וצמיחה. עצם ה"גילוי" של כוחות אלו, וההזדמנות להתבונן בהם ולקרוא להם בשם, מחזק את הדימוי העצמי ואת היכולת לוויסות פנימי. בהמשך התהליך ניתן לתרגל ולחזק את השימוש בכוחות ולחפש דרכים להעצים אותם – וכך להעצים את האדם המשתמש בהם.

הסדנא תעניק הזדמנות ללמוד את השימוש בשפה ייחודית זו, ובקלפי "ארץ יצורי הנפש" המבוססים עליה. מתוך ההתנסות האישית של הכרות ודיאלוג עם השדונים והכוחות שלנו, נלמד התערבויות שונות בטיפול הפרטני והקבוצתי. הסדנא כוללת שימוש בקלפים, דמיון מודרך, הבעה יצירתית בציור, כתיבה ותנועה. כמו כן יוצגו דוגמאות מרתקות מטיפול קבוצתי ופרטני בעזרת "ארץ יצורי הנפש", עם ילדים ומתבגרים הסובלים מבעיות קשב, ליקויי למידה, קשיים רגשיים והתנהגותיים ועם מבוגרים מכורים.
מחוסר אונים להתגייסות פנימית

כלים להתמודדות עם לחץ וחרדה, העצמה וחיזוק החוסן הנפשי
בעזרת קלפי "ארץ יצורי הנפש", הקשבה לגוף וחיבור למשאבים פנימיים

"אלה המתרגלים בלב שלם כדי לעורר בתוכם את המודעות הערה, נקראים לוחמים. אלה אינם לוחמים שהורגים ופוגעים, אלא לוחמים חסרי תוקפנות השומעים את בכי העולם…המוכנים לתרגל בלב הבערה… נכנסים אל מצבים מאתגרים על מנת להפחית את הסבל" (פמה צ'ודרון)

איך תומכים באחרים במצבים שבהם אנחנו עצמנו כמטפלים נמצאים במתח וחוסר ודאות?
במצבי לחץ נאבדת לנו היכולת להעזר ב"אני המתבונן": אותה יכולת העומדת בבסיס הבריאות הנפשית, שמאפשרת לנו לא לצלול לתוך המערבולת הרגשית, להישאר ערים ומודעים למה שמתחולל בנו ולהצליח לגייס משאבי התמודדות והסתגלות. בסדנא נלמד לחזק ולפתח את האני המתבונן, לגייס אותו לזהות משאבים פנימיים וכוחות מיטיבים, ולחקור באומץ את שדוני הפחד, החרדה, וחוסר הוודאות של עצמנו.
בסדנא נלמד איך להעזר בקלפי "ארץ יצורי הנפש: כוחות הקסם והשדונים שבלב"
על מנת לחדד את ההכרות עם מגוון היבטים של העצמי, ולעודד דיאלוגים פנימיים. התנסות אישית זו תאפשר הרחבה של ארגז הכלים המקצועי בכדי לסייע למטופלים להתמודד עם מצבי לחץ, חוסר ודאות ואיום.
הטכיקה של "ארץ יצורי הנפש" נובעת מאמונה עמוקה באיכויות המרפאות וביכולות הצמיחה החבויות בתוכנו, ומעודדת חיבור לאיכויות אלו.
זהו כלי טיפולי ייחודי, שפותח במשך שנים של ניסיון קליני מתוך עבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם מגוון גילאים ואוכלוסיות. כלי זה זה נועד לסייע לילדים, מתבגרים ומבוגרים במסע ההתפתחות הנפשי שלהם, לשפר את המודעות העצמית, להבין ולבטא טוב יותר את עצמם, לחזק את הדימוי העצמי ואת היכולת לוויסות רגשי והתנהגותי.
הקלפים פותחו בהשראת התאוריה היונגיאנית, רעיון ה"החצנה" של מיקל ווייט, הגשטאלט, תורת הנפש הבודהיסטית וה – . CBT השימוש בהם מסייע למטפלים, מאמנים ואנשי חינוך בעבודה טיפולית עם ילדים ומבוגרים , בהנחיית קבוצות ומפגשי צוותים והדרכות. הוא מאפשר העמקה של היכולת להכיל ניגודים, ליצור דיאלוגים פנימיים, להתבונן על הגורמים המעכבים והחוסמים כמו גם על הכוחות מעודדי הצמיחה שבנפש ולחזק את יכולת הבחירה בין אלו לאלו. מסייע לעקוף הגנות, לדבר על רגשות ולשתף בתכנים רגשיים מורכבים.

 

שדון הבלאגן

 

שדון האין לי כוח

שדון כעס

 

הכוח להשתנות
הכוח להתאושש אחרי משבר הכוח לעצור ולהירגע