איך להתמודד עם רגשות?/ אנטוני רובינס

את עשרת הרגשות של חיינו, מזהה אנתוני רובינס, בספרו "להעיר את הענק שבפנים" כאיתותים אנטוני רובינס משמעותיים לצורך בפעולה מיידית שלנו לצאת מהמצב הפוגעני אליו נקלענו.
חיינו נועדו כדי לחוות, ועלינו לטפח את רגשותינו החיוביים ולא לאפשר לרגשות השליליים להפריע לזרימת החיים התקינה. רבים מאתנו טועים ונמנעים מרגשות, או מתכחשים להם, או אף מטפחים את הרגשות השליליים במקום להיאבק בהם, ומספרים לכולם כמה הם סובלים. אבל הרגשות שלנו הם המדריכים שלנו לחיים טובים יותר!

הרגשה רעה היא פשוט איתות שעלינו לשנות את גישתנו, כי הכול תלוי בנו ונמצא בתוכנו.
יש לזהות את הרגש ולפרק אותו לגורמים, יש לקבל את הרגש כמשהו חשוב לפעולה שעלינו לנקוט כדי לשפר את מצבנו. יש לגלות ביטחון שנוכל להתמודד עם הרגש. יש להבין שהרגשות באים ללמד אותנו דבר מה ויש לנתח אותם ולהבינם.

אלו הם אם כן, עשרת הרגשות של חיינו: (איתותי הפעולה)

1. אי נוחות – נוצרת כאשר אנחנו לא שלמים עם מצב שנוצר, אפשר להתגבר על אי הנוחות. הם אינם בעלי עוצמה רבה אך הם מטרידים אותנו.
המסר: שיעמום, חוסר סבלנות, חוסר שקט מצוקה או מבוכה קלה. כולם מעבירים לכם מסר כי דבר מה אינו בדיוק כשורה. (או האופן שבו אתם קולטים דברים אינו מדויק או שהפעולות שאתם נוקטים אינו נותן את התוצאות הרצויות)
הפתרון: הבהירו את רצונותיכם. עדנו את פעולותיכם. נסו גישה שונה.

2. כאב – הוא רגש שנובע מאבדן מההרגשה שאחת מציפיותינו לא נענה. כלומר אכזבה.
כאשר נפגעים פוגעים באחרים. עלינו להאזין למסר האמיתי שמעניק לנו הכאב.
המסר: המסר שמעניק לנו הכאב היא שאחת מציפיותינו לא נענתה. אבדן של אמון.
תחושה של אבדן היא היוצרת רגשות של כאב.
הפיתרון: הבינו כי, למעשה, ייתכן שלא איבדתם דבר. אולי עליכם להיפטר מתחושותיכם המטעה כי מנסים לפגוע או להזיק לכם אלא יתכן שאינו מבין את משמעות מעשיו. הקדישו רגע על מנת להעריך מחדש את המצב. שאלו את
עצמכם, "האם באמת יש כאן אבדון"? או אני סתם שופט את המצב?, הבהירו בצורה רהוטה והולמת את תחושת האבדון שלכם לאדם שאליו היא קשורה.

3. פחד – הוא תוצאה של אי נוחות מתמשכת. רגשות מדאגה וחשש ועד לדאגות עזות, בהלה ואף אימה. הפחד ממלא מטרה והמסר הטמון בו הוא ברור.
המסר: פחד אינו אלא הציפייה שבקרוב יקרה משהו אשר יש להתכונן אליו כדי שנוכל להתמודד עם האירוע או לנקוט פעולה כדי לשנותו.
הפיתרון: סקרו את הגורמים שעוררו בכם פחד והעריכו מה עליכם לעשות על מנת להתכונן מבחינה נפשית. החליטו מהן הפעולות שעליכם לבצע על מנת להתמודד עם המצב בדרך הטובה ביותר. עליכם להגיע להחלטה להאמין כי עשיתם כמיטב יכולתכם..

4. כעס – הוא פחד מצטבר שלא הצלחנו להתפטר ממנו, מרוגז קל ועד כעס, טינה, זעם.
המסר: אמות המידה שהם בעלי חשיבות בחייכם הופרו ע"י מישהו אחר או ע"י עצמכם.
הפתרון: להבין שיתכן שיש פה פרשנות מוטעה לחלוטין והצד השני לא יודע מה באמת חשוב לכם. והכללים שלכם הם לא בהכרח הכללים "הנכונים". בטווח הארוך שאלו את עצמכם:
האם איכפת לו ממני? מה יכולתי ללמוד מכך?
זהו מצב שאנו מאמינים שנעשה לנו עוול, שאין אנו מוכנים לסלוח עליו. אבל ניתן כמובן להתגבר על כעס אם נבין שהכול עניין של תפיסת עולם, של אימוץ גישה חיובית, אף אחד לא ממש שונא אותנו או רודף אותנו.

5. תסכול – יכול לנבוע מנתיבים רבים. בכל פעם שאנחנו מרגישים כי אנו מוקפים במחסומים בחיינו, כאשר אנו משקיעים ללא הרף מאמצים אך איננו זוכים לתגמולים.
המסר: הוא איתות מסעיר. פירושו הוא שהמוח מאמין שאתם יכולים לזכות בהצלחה רבה יותר מהצלחתכם הנוכחית. תסכול הוא תחושה חיובית ביותר. פירושו שהפיתרון נמצא בהישג יד אך מעשיכם הנוכחיים אינם יעילים ועליכם לשנות את גישתכם. זהו אות כי עליכם להיות גמישים יותר.
הפתרון: הבינו כי התסכול בידיכם. חשבו באופן ממוקד על דרכים חדשות להשיג תוצאות.
מצאו מודל לחיקוי ובקשו עזרה. פתחו תחושה של ריתוק בנוגע ללקחים אשר יוכלו לסייע לכם להתמודד עם המצב לא רק היום אלא גם בעתיד.
6. אכזבה – יכולה להיות רגש הרסני מאוד אם לא תתמודדו איתו במהירות. זו הרגשה קשה של התנפצות ציפיות או שאתם עומדים להחמיץ משהו לנצח. כל דבר הגורם לכם לחוש עצב או תבוסה כתוצאה מציפיות הוא מאכזב.
המסר: יעד שלקראתו חתרתם לא יתגשם ככל הנראה ולכן הגיע הזמן לשנות את ציפיותיכם ולנקוט בפעולה מיידית על מנת להציב מטרה חדשה ולהשיגה. הפתרון: הפיקו כל מה שאתם יכולים מהמצב כדי שבעתיד תשיגו אותה. הציבו מטרה חדשה שתהיה אף יותר מעוררת השראה. הבינו כי שיפוטכם פזיז מדי וראו זאת כאתגר זמני. הבינו כי המצב הוא טרם נגמר ופתחו סבלנות. העריכו מחדש את רצונותיכם האמיתיים ופתחו תוכנית יעילה להשגתם. טפחו גישה חיובית בנוגע לאשר יתרחש בעתיד ללא קשר למה שאירע בעבר.

7. אשמה – רגשות של אשמה וחרטה שייכים לתחושות אשר בני אדם עושים כמיטב יכולתם להימנע מהם בחיים ובכך טמון לקח חשוב. אלו רגשות כואבים אך הם ממלאים תפקיד בעל ערך.
המסר: אשמה מבשרת לנו כי הפרנו את אחת מאמות המידה החשובות ביותר שלנו וכי עלינו לעשות משהו מיד על מנת להבטיח כי זה לא יקרה שוב.
אשמה היא התנופה העילאית עבור אנשים רבים לצורך שינוי התנהגותם ולא לצורך התכחשות והדחקה שבה האשמה אינה נעלמת אלא שבה בצורה חזקה יותר.
הפתרון: הכירו בכך שהפרתם את אחת מאמות המידה החשובות ביותר עבורכם.
תתחייבו באופן מוחלט לוודא כי התנהגות זו לא תתרחש שוב בעתיד.
אילו יכולתם לחיות מחדש את האירוע המעורר בכם אשמה איך הייתם מתמודדים? (תוך כדי התחייבות כי לעולם לא תניחו להתנהגות הזאת להתרחש שוב).

8. כישלון – תחושה של חוסר ערך שאנו חשים בכל פעם כשאינינו מסוגלים לעשות משהו. נסו להבין את המסר שתחושת הכישלון מנסה להעביר לכם.
המסר: הוא כי כרגע אין לכם את רמת המיומנות הדרושה לצורך המטלה הניצבת בפניכם. זה מבשר לכם כי דרוש לכם עוד מידע, הבנה, אסטרטגיות, כלים או ביטחון.
הפתרון: פשוט שאלו את עצמכם "האם באמת נכשלתי"? או שעלי לשנות את האופן שבו אני תופס את המצב?. אם רגשותיכם מוצדקים, ואתם מרגישים תחושת כישלון אזי עליכם לגלות דרך לבצע דבר מה בצורה מוצלחת יותר מאשר ביצעתם קודם לכן.
העריכו את העידוד להשתפר, הזכירו לעצמכם כי אינכם "מושלמים" והתחילו מחדש..תוך כדי שאתם מתחייבים לשיפורים מתמידים ובלתי פוסקים..
מצאו מודל לחיקוי אדם שהוא בקי בתחום ובקשו ממנו הדרכה ואל תפלו למלכודת של חסרי ישע.
9. עומס יתר או שיתוק- יגון, דיכאון וחוסר אונים אינם אלא ביטויים של תחושת עומס יתר או שיתוק. יגון מתרחש כאשר אתם חשים כי אין כל משמעות מחזקת למשהו שאירע לכם, או כי חייכם מושפעים באופן שלילי ע"י אנשים, ע"י אירועים או ע"י כוחות המצויים מחוץ לשליטתכם. אנשים במצב כזה נוטים להיות מוכרעים ע"י הנסיבות ומתחילים להרגיש לעיתים קרובות כי דבר לא יוכל לשנות את המצב, כי הבעיה גדולה מדי – כי היא קבועה, כוללת ואישית.
המסר: המסר של תחושת השיתוק הוא כי עליכם להעריך מחדש מה חשוב לכם ביותר במצב מסויים. הסיבה לעומס היתר היא כי אתם מנסים להתמודד עם דברים רבים מדי בבת אחת ומנסים לשנות הכל בן לילה, ותחושת עומס היתר או השיתוק משבשת ופוגעת בחייהם של אנשים רבים יותר מאשר כל תחושה אחרת.
הפתרון: עליכם לפתח מיד תחושה של שליטה על חייכם. על מנת לעשות זאת, פשוט בצעו את הצעדים הבאים:
– החליטו מה מבין הדברים שעימם אתם מתמודדים בחייכם הוא הדבר החשוב ביותר להתמקד בו.
– כעת רשמו את כל הדברים שחשוב לכם ביותר להשיגם, ורשמו אותם לפי סדר דחיפותם. עצם הכנת הרשימה תסייע לכם לחוות תחושה של שליטה על המתרחש.
– התמודדו עם הפריט הראשון ברשימה, והמשיכו לנקוט בפעולה זו עד אשר תשתלטו עליו. כך תפתחו תנופה ומוחכם יתחיל להבין כי אתם שולטים במצב ואינכם סובלים מעומס יתר, אינכם משותקים או מדוכאים.
-כאשר תחושו כי הולם להרפות מרגש משתק כגון יגון, התחילו להתמקד בדברים שבהם אתם יכולים לשלוט, והבינו כי חייבת להיות משמעות מחזקת כלשהי לרגש, בסופו של דבר, גם אם עדיין אינכם יכולים להבינה.

10. בדידות – כל דבר הגורם לנו לחוש כי אנו לבד, מנותקים או נפרדים מאחרים.
המסר: המסר הטמון בבדידות הוא כי אתם זקוקים לקשר עם אנשים. אך מה משמעות המסר? (לא מדובר בקשר מיני או באינטימיות כי לעיתים חשים מתוסכלים גם כשמשיגים אינטימיות חשים עדיין בודדים)
הפתרון: הפתרון בבדידות טמון בהבנה, כי אתם יכולים להושיט יד, ליצור קשר באופן מיידי, ולסיים את הבדידות. יש אנשים אכפתיים בכל מקום.
זהו את סוג הקשר שאתם זקוקים לו. האם אתם זקוקים לקשר אינטימי? או לחברות בסיסית? או למישהו שיאזין לכם או יצחק או ידבר אתכם? זהו את צרכיכם האמיתיים.
כאשר אתם חשים בדידות – תזכירו לעצמכם את הדבר הנהדר בקשר לבדידות, פירושה של בדידות הוא "אנשים באמת חשובים לי, ונעים לי להיות אתם. עליי לגלות מהו סוג הקשר שאני זקוק/ה לו כעת, ולאחר מכן, לנקוט בפעולה מיידית על מנת לגרום לכך להתרחש.
לאחר מכן נקטו בפעולה מיידית על מנת להושיט יד ולהתחבר עם אדם אחר.

אפשר להתמודד עם כל רגש ברשימה הזו באמצעות ביצוע ששת השלבים, פיתוח תחושת סקרנות, וגילויי המשמעות המחזקת שמציע לכם הרגש.